Wyścig dookoła Polski, czyli krótka historia Tour de Pologne
Tour de Pologne to najpopularniejszy, a jednocześnie bardzo elitarny wyścig kolarski, który odbywa się na terenie całej Polski. Jest to cykliczna impreza podzielona na kilka etapów, a całkowita długość dystansu, jaki muszą pokonać zawodnicy, wynosi aż 1200 km. Ten wieloetapowy wyścig dookoła Polski jest jedną z najbardziej prestiżowych, międzynarodowych już obecnie imprez sportowych. Przyciąga ona nie tylko świetnych zawodników zarówno z naszego kraju, jak i innych regionów świata, ale także rzesze turystów. Co warto wiedzieć o historii Tour de Pologne i od jak dawna wyścig ten organizowany jest w naszym kraju? Podpowiadamy.
Początki Tour de Pologne
Niewiele osób zdaje sobie sprawę z tego, że Tour de Pologne to wyścig, który swoje początki miał już w dwudziestoleciu międzywojennym. Wstępny pomysł zorganizowania wieloetapowej imprezy kolarskiej, która byłaby wzorowana na Tour de France, pojawił się już na początku lat 20. XX wieku. Pomysł ten dopiero po kilku latach nabrał jednak konkretnych kształtów, ponieważ wstępny projekt takiej imprezy przedstawili wspólnie „Przegląd Sportowy” oraz Warszawskie Towarzystwo Cyklistów.
To właśnie dzięki inicjatywie tych dwóch organizacji w 1928 roku udało się po raz pierwszy zorganizować tę imprezę. Wówczas, jak informują specjaliści, którzy prowadzą ranking bukmacherski, wystartowała ona jako „Pierwszy Bieg Kolarski Dookoła Polski”. Była to oryginalna nazwa Tour de Pologne. Ta pierwsza premierowa edycja tego wyścigu odbyła się w dniach od 7 do 16 września 1928 roku. Wówczas na starcie stanęło 71 kolarzy. Po przejechaniu prawie 1500 km, które zostały podzielone na 8 etapów, do mety dojechało 43 kolarzy. Przed wybuchem II wojny światowej udało się rozegrać jeszcze cztery edycje Tour de Pologne w latach 1929, 1933, 1937 i 1939. Kolejny wyścig zorganizowany był dopiero w 1947 roku.
Tour de Pologne po II wojnie światowej
Po II wojnie światowej, w 1947 roku po 8-letniej przerwie, dzięki staraniom Polskiego Związku Kolarskiego, a także wydawcy prasowego “Czytelnik” i kilku dziennikarzy reaktywowano wyścig. Wówczas miał on najkrótszą trasę w całej historii Tour de Pologne, która liczyła 606 km i była podzielona na cztery etapy. Przez kilka lat jednak nie był on szczególnie popularny, przez co nie udało mu się osiągnąć odpowiedniej rangi. Z czasem jednak wprowadzano dodatkowe ułatwienia i modyfikacje regulaminu. Na przykład w 1957 roku uwzględniono w regulaminie zapis umożliwiający w przypadku awarii sprzętu korzystanie z pomocy wozu technicznego, włącznie z wymianą roweru. Wówczas po raz pierwszy została wykorzystana na finiszu również fotokomórka.
Od 1993 roku, kiedy zmienił się dyrektor wyścigu, notowano regularny wzrost prestiżu tej imprezy. Dzięki temu w 1996 roku została oznaczona kategorią 2.5 w kalendarzu Międzynarodowej Unii Kolarskiej (UCI). W 2005 roku decyzją władz UCI wyścig został włączony do cyklu imprez nazywanych UCI ProTour.
Grafika: freepik.com